الدقهلية

مرتضى منصور يتجاوز الخطوط الحمراء فى مؤتمر رد الجميل لدائرة ميت غمر بالدقهلية

احجز مساحتك الاعلانية

كتب/مصطفى حماد
.
 

قال مرتضى منصورنائب دائرة ميت غمر خلال المؤتمر الجماهيري الذي عُقدة مساء أمس الخميس  باستاد ميت غمر الرياضي في الدقهلية تحت عنوان “رد الجميل”: “أي واحد هينزل يوم 25
يناير يقول يسقط حكم العسكر هياخد بالجزمة من النسوان، الناس قرفت خلاص ولو أنت مش عاجبك العسكر اتفضل روح كبّر في تركيا وادخل الكنيف واعترض هناك براحتك”، خاصة بعد الأربع سنوات الماضية التي اختنقت فيها البلد سياسيا واقتصاديا” 
 

 

وافتتح المؤتمر الشعبي للنائب البرلماني والذي أعده لشكر أهالي دائرته على انتخابه بعد تأخر ساعتين عن الميعاد المحدد سابقًا في دعوة المواطنين بمركز ومدينة ميت غمر والقرى المجاورة لها
 

وانطلقت فعاليات المؤتمر بتلاوة قرآنية من آيات الذكر الحكيم، ثم كلمة شكر وتقدير لعضو مجلس النواب الحالي عن دائرة مركز ومدينة ميت غمر، رئيس نادي الزمالك الذي حرص خلال اللقاء الجماهيري الأول بأبناء دائرته على فتح النار على الإعلام والصحفيين وبعض السياسيين.
 
 
وقال منصور: “ربنا وحده هو اللي نصرنا على الإعلام الفاسد الفاسق اللي عاوز يوقع البلد.. بدليل أنني أول مرشح برلماني يحصل على أعلى الأصوات عشان الشعب يقول لهم: طظ فيكم ولن يدخل صحفي واحد منهم النادي أو يحضر انتخابات الجمعية العمومية يوم 14 يناير المقبل”.
 

 
 

وقال رئيس الزمالك

ساخرا إنه ونجله أحمد أول نائبين يدخلان «موسوعة جينيس» تحت قبة مجلس نواب مصر في أنزه انتخابات برلمانية شهدتها مصر بغض النظر عن النتيجة .
 

وأشاد: “ستات ميت غمر وفال الست بـ100 راجل من الموجودين في القاهرة والجيزة وأي حد هيتكلم عن البرلمان اللي أنا عضو فيه ويقل أدبه هياخد بالجزمة القديمة صحفي كان أو سياسي زي عبد الحليم قنديل وحمدين صباحي وجمال فهمي ولميس الحديدي” واصفا إياهم بـ”البلطجية”، وتابع: “سقطت دولة الصحفيين اللي شفنا منهم أيام سودة واحنا برلمان محترم غصب عن نقابتهم الفاشلة” .
 

وتابع: المعركة الانتخابية كانت شرسة ولم ندفع فيها مليم واحد لأحد، غيرنا دفعوا الملايين واشتروا أصوات الناس وأنا اللي أسقطت دولة الفساد وأنا اللي هاقول للسيسي الصح والغلط وسأزور كل القرى اللي اختارتني فيما عدا ثلاثة «سرنجة وكفر سرنجة وميت العز» اللي باعوا أصواتهم بالفلوس.. كل الشكر والتقدير لشباب أهلي في بندر ميت غمر الواعي مش شوية العيال الصيّغ اللي هيسقطوا حكم العسكر واللي طالعين يتمحكوا في الرئيس السيسي ودول لازم يتطبق عليهم قانون الطوارئ”.
 

واختتم رئيس الزمالك كلمته بدعواته أن يعينه الله على أهالي مدينته لتنفيذ مشاريعهم ومطالبهم وخدماتهم من أجل أن يحول ميت غمر ودقادوس إلى إسكندرية الدلتا، وبعد أكثر من نصف ساعة متحدثا لأهالي دائرته اعتذر لهم، قائلا: أنا مش جاي هنا عشان أتكلم، إنما جاي عشان أرد لكم الجميل وأخد طلباتكم والمشروعات اللي بتحلموا بيها”.
 

وشارك في المؤتمر أعضاء مجلس إدارة نادي الزمالك، وعلى رأسهم اللواء علاء مقلد، مدير عام النادي والدكتور حازم ياسين أمين صندوق النادي والمهندس هاني زادة عضو مجلس الإدارة

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى